Zeven stappen social media strategie in Coronatijd
De maatschappij is door corona danig in beweging en we moeten harder nadenken dan tevoren. Hoe we ons product moeten promoten. Wat betekenen marketing en communicatie voor jou in crisistijd? Graag help ik je helderheid scheppen en vorm kiezen met “Zeven stappen social media strategie na corona”.
Wat is in de uitlopers van de COVID periode passend qua strategie? Hoe raak ik mijn potentiele klanten met social media? En moet ik ingetogen zijn met design of er juist uit knallen? De afgelopen tijd krijg ik veel voeding vanuit mijn netwerk en cultuurplatforms, over hoe je omgaat met klanten in de Coronatijd. Daar heb ik wat lessen uit verzameld en die wil ik met jullie delen, om in te zetten in een strategie, niet ná maar tijdens deze versoepelde lockdown periode.
To campaign or not to campaign, that is the question..
Als culturele instelling heb je (veel) minder te besteden. In tijden van onzekerheid alle online campagnes pauzeren, is dat slim qua vindbaarheid en verkoop, omdat je dan kosten bespaart? Jouw doelgroep is thuis, werkt thuis, kan niet naar events en bevindt zich veel meer online, waarom zou je daar geen gebruik van maken? De grote veranderingen die de set van corona maatregelen met zich meebrengt, maakt ook dat het gedrag van de doelgroep grote veranderingen ondergaat. Misschien lijkt het ze verstandig om te besparen. Of zijn zij nu meer bezig met nadenken over aanschaf op langere termijn?
Dan is je doelgroep op zoek naar speciale aanbiedingen bij producten of diensten. Met betaalde search campagnes (SEA) kun je daar misschien meer uithalen dan voorheen. Hoe focussen we op actief zoekende mensen online aan te trekken terwijl we nog in de aftermath zitten van de eerste coronagolf en mogelijk op weg zijn naar een tweede?
1.Verstandig is om juist wél te blijven adverteren. Dan kan je het best inzetten op merkbekendheid en kies je voor aandacht te besteden aan SEO, de taak is dan alle web pagina’s opnieuw te optimaliseren. Wil je niet je zorgvuldig opgebouwde publiek, de geschiedenis die Google heeft opgebouwd, en de statistieken uit Facebook kwijtraken, dan is het advies campagnes met een bescheiden budget aan te houden;
2.Ik denk ook dit blijft: het doel is weten waar jouw doelgroep nu behoefte aan heeft. Daarom is dit juist wel een tijd om met een nieuwe marketingmix, concrete aanbiedingen of voorproefjes en lezersaanbiedingen te komen. En de mensen juist nu makkelijker aan je merk of project te binden.
3.Special treats voor alle tijden, let op dat alle kaartkopers, donateurs, gevers, een bedankje moeten krijgen, bv een attentie, korting en voorrang bij speciale online events.
4. Werk je COVID update voorop je homepage elke week bij . Vertel welke diensten , off line en online, doorgaan. Het is niet vanzelfsprekend dat iedereen snapt dat je nog aan het werk bent, behalve je klanten. Vraag hulp van je volgers op je sociale media.
5. Maak een (online) product. Online inkomsten genereren in crisistijd met kunst en cultuur. Trainingsruimte, atelier, theater of straat, welke deel van je werk is interessant voor een filmpje wat de rondleiding in jouw fysieke ruimte de moeite waard maakt.
7. Members only. Beloof mensen een najaar vol cultuur en deel dagelijks een uiting na betaling. Bij Petje.af kunnen leden abonneren op exclusief werk unieke content die je verder met niemand anders deelt. Dat kunnen fans al doen vanaf kleine bedragen .
Benut de privéfunctie op social media. Kultuur is niet gratis. Niet al je films, voorstellingen en concerten zijn gratis te livestreamen. Ook op YouTube kun je je werk afschermen, en alleen delen met de mensen die jij daar de link voor geeft. Wel zelf een goede marketingcampagne opstellen, want anders bereik niet genoeg kijkers.
On the long run…
Sta stil bij je online ondernemerspositie. Wat worden je online doelen in een veranderende wereld? Ga je dan communiceren via social media? Ik hoop natuurlijk dat ik, wanneer de zomer losbarst, hoewel het aanbod online gigantisch groeit, buiten dit alles zelf iedereen binnenkort live mag bedanken. Het liefst in een exclusieve meeting of in een kleine trainingsgroep , in een gezonde maatschappij, met binnenkort gevulde zalen, musea en theaters.